Symposium Van Gogh in Drenthe

Op een koude novemberochtend in 1883, nu 140 jaar geleden stapte Vincent van Gogh 's morgens heel vroeg op de kar bij logementhouder Hendrik Scholte voor een dagje naar Zweeloo. Voor Van Gogh, Drenthe en de kunstgeschiedenis een onvergetelijke dag.

Op het mini-symposium van zaterdagmiddag 28 oktober 2023, georganiseerd door de DHV voor leden en niet-leden, herleefden we die dag met kunsthistoricus Godelieve van der Heijden en geschiedenisfanaat en Van Gogh-kenner Bert J. Finke. We bezochten als eerste het inmiddels volledig gerenoveerde Van Gogh-Huis in Nieuw-Amsterdam/Veenoord (het toenmalige logement Scholte, waar Van Gogh enige tijd werkte en woonde). Voor veel aanwezigen een nieuwe kennismaking met dit pand.

Na de rondleiding in het Van Gogh-huis vertrokken we naar het nabijgelegen dorpshuis 'De Veurkamer' waar de sprekers hun inzichten deelden: Godelieve van der Heijden plaatste Van Gogh en zijn werk in een grotere, kunsthistorische context en Bert J. Finke nam ons via een dynamische presentatie (vanuit Italië!) onder meer mee op een zoektocht langs de diverse logementen in en rondom Zweeloo, waar Van Gogh zijn 'oude vrouwtje aan het spinnewiel' vermoedelijk tekende. De titel van Finke's zoektocht was: 'CSI Zweeloo, Cultural Scene Investigation', om maar aan te geven hoeveel zoekwerk hij in zijn reconstructie(s) heeft gestoken. Er werden vragen gesteld en onder het genot van een hapje en een drankje kon worden nagepraat over de zojuist gehoorde bevindingen, waarbij de discussie niet werd geschuwd.

Kortom, het was een zeer geslaagd mini-symposium voor alle aanwezigen. De DHV neemt zich, als onderdeel van een lange traditie, telkens weer voor nieuwe, boeiende en historische plaatsen in Drenthe te koppelen aan enthousiasmerende sprekers en nieuwe inzichten. Op symposia die toegankelijk zijn voor leden (met korting) en niet-leden. Houd voor aankondigingen voor nieuwe symposia dit bulletin in de gaten.