Brink 4 - Assen

Lezing en excursie ‘In de voetsporen van de Drentse cowboys’

Ochtendprogramma
’s Morgens vertelt Bert Finke in een lezing eerst alles over het fenomeen boo, dat alles te maken heeft met de vetweiderij in de Schoonebeeker marke. Wat is een boo? Waar stonden ze? En wie waren de booheren, ook wel de ‘Drentse cowboys’? Finke schreef een omvangrijke studie over deze booën, waarvan de Schoonebeeker boeren er zo’n 35 hadden. Archeoloog Luuk van der Weijden vertelt over de relatie tussen de ondergrond en de booën. Wat is hierover bekend? Of kunnen we nog geen conclusies trekken?

Middagprogramma
Na de lunch gaan we op excursie en rijden we met de auto (eigen vervoer) naar diverse locaties waar we met eigen ogen de restanten uit het verleden kunnen zien. U bepaalt zelf welke locaties u wilt bezoeken. Te zien zullen zijn de originele gebinten van de Hekmansboo, de na een brand herbouwde Wilmsboo, de Wennyboo die van 1825 tot 1855 werd gebruikt als noodkerkhof door de Nieuw-Schoonebeeker kolonisten. En mogelijk bekijken we over de Duitse grens ook de tot voor kort onbekende locatie van de Ringerboo.

Over Luuk van der Weijden
Luuk van der Weijden (1994) is werkzaam bij de Gemeente Emmen als gemeente-archeoloog. Hij studeerde in augustus 2022 aan de RUG af op Landschapsgeschiedenis. Zijn masterscriptie behandelde de ontwikkeling van biodiversiteit in Oost-Nederland vanaf de Middeleeuwen.

Over Bert Finke
Bert Finke (1965) is 20 jaar bezig met onderzoek naar de dorps-, behuizings- en bewoningsgeschiedenis van het kerkdorp Oud-Schoonebeek. Ruim 45 jaar hebben genealogie en dorpsgeschiedenis zijn grote interesse. Hij schreef hierover diverse boeken en artikelen. De laatste jaren is hij actief in het erfgoed en toerisme in Zuidoost-Drenthe.

We organiseren dit programma in samenwerking met Geopark De Hondsrug
NB: het is mogelijk om alleen de lezing te volgen, of om een ticket te kopen voor de hele dag (incl. verzorgde lunch).

Programma ochtend of hele dag
Zaterdag 22 juni van 10.00 – circa 15.00 uur
Inloop 10.00 uur, start lezing 10.30 uur, lunch 12.00 uur, excursie 13.00 uur (met eigen auto)
Locatie: MFC ’t Aole Gemientehoes, Kerkeind 1, 7761 CL Schoonebeek

optie 1 : € 5 p.p. voor alleen het OCHTENDprogramma (lezing, inclusief koffie/thee)
optie 2 : € 22 p.p. voor het hele DAGprogramma (lezing + excursie, inclusief koffie/thee en lunch)
optie 3 : Tijdens deze dag is het mogelijk om ‘Het booënboek: vetweiderij in de Schoonebeeker marke’ te kopen tegen het speciale tarief van € 30 (normaal € 45). Als u van tevoren een boek bestelt via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan is het tarief zelfs € 25. Op de dag zelf ligt het dan voor u klaar.

Boeken tickets optie 1 of 2: https://www.dehondsrug.nl/hondsrug-academie/