Mini-symposium Overcingel en Van Lier

zaterdag 23 november 2024:

Na een jaar lang restaureren is afgelopen voorjaar het Huis Overcingel in Assen geopend. Johannes van Lier was rond 1777 de opdrachtgever voor de bouw van dit eerste huis in Assen buiten de singels. Hoe zorg je dat zo’n monumentaal huis past bij de eisen van deze tijd, maar dat tegelijkertijd de historische elementen, sfeer en authentieke waarden bewaard blijven?
Frank van der Velden (Het Drentse Landschap) vertelt over de uitdagingen die de restauratie met zich meebracht. Natuurlijk nemen we ook een kijkje in het huis. Erwin de Leeuw (Drents Archief) inventariseerde het archief van Huis Overcingel en de familie Van Lier. In het depot van het Drents Archief laat hij enkele bijzondere archiefstukken zien. In het Drents Museum krijgen we een rondleiding in het Ontvangershuis, waar de familie Van Lier woonde voor de verhuizing naar  Overcingel.
Het symposium begint met een lezing in het Drents Archief. Daarna bezoeken we in kleine groepen de verschillende locaties. Het symposium eindigt in het Drents Archief met een hapje en drankje.

Datum: zaterdag 23 november 2024, 13.00-17.00 uur
Locatie: Start in Drents Archief, Brink 4, Assen
Kosten: € 17,50 voor leden en € 20 voor niet-leden, inclusief koffie/thee met wat lekkers en een drankje en hapje na afloop.
Aanmelden: dit kan tot 15 november via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van: Overcingel. Let op: Meld u tijdig aan, er is plek voor een beperkt aantal deelnemers, vol is vol!