Excursie Dennenoord en Zuidlaardermarkt

Op 18 mei namen de gidsen van Lentis ons mee op een wandeling door de geschiedenis van Dennenoord en daarmee ook door de geschiedenis van de psychiatrie in de twintigste eeuw. Na de lunch vertelde Hans Fidder over de geschiedenis van de Zuidlaardermarkt.

In Zuidlaren wordt in 1895 een psychiatrische kliniek geopend. Op het terrein komt een dorpsachtige gemeenschap tot ontwikkeling. Een watertoren, woningen, een bakker, een slager, een boerderij, een zang- en een toneelclub, werkplaatsen, moestuinen, bloemenvelden en een kerk kenmerken het min of meer zelfvoorzienende karakter.

De gidsen van Lentis namen ons mee op een wandeling door de geschiedenis van Dennenoord en daarmee ook door de geschiedenis van de psychiatrie in de twintigste eeuw. Ook brachten we een bezoek aan het Erfgoedmuseum.
Na een lunch in het Brinkhotel vertelde Hans Fidder (Historische Vereniging Zuidlaren) over de geschiedenis van de Zuidlaardermarkt, de oudste en grootste paardenmarkt van Noordwest-Europa. Recentelijk zijn nieuwe gegevens over de ouderdom van deze markt aan het licht gekomen.