Excursie Dennenoord en Zuidlaardermarkt

De gidsen van Lentis nemen ons mee op een wandeling door de geschiedenis van Dennenoord en daarmee ook door de geschiedenis van de psychiatrie in de twintigste eeuw. Na de lunch vertelt Hans Fidder over de geschiedenis van de Zuidlaardermarkt.

In Zuidlaren wordt in 1895 een psychiatrische kliniek geopend. Op het terrein komt een dorpsachtige gemeenschap tot ontwikkeling. Een watertoren, woningen, een bakker, een slager, een boerderij, een zang- en een toneelclub, werkplaatsen, moestuinen, bloemenvelden en een kerk kenmerken het min of meer zelfvoorzienende karakter.
De gidsen van Lentis nemen ons mee op een wandeling door de geschiedenis van Dennenoord en daarmee ook door de geschiedenis van de psychiatrie in de twintigste eeuw. Ook brengen we een bezoek aan het Erfgoedmuseum.
Na een lunch in het Brinkhotel vertelt Hans Fidder (Historische Vereniging Zuidlaren) over de geschiedenis van de Zuidlaardermarkt, de oudste en grootste paardenmarkt van Noordwest-Europa. Recentelijk zijn nieuwe gegevens over de ouderdom van deze markt aan het licht gekomen.

Programma
9.45  uur – Ontvangst met koffie/thee, restaurant Zuidend op het Dennenoordterrein.
10.15 uur – Rondleiding over het Dennenoordterrein met bezoek aan het Erfgoedmuseum.
12.30 uur – Vertrek met eigen auto naar het Brinkhotel, Brink Oostzijde 6, 9471 AE Zuidlaren.
12.45 uur – Lunchbuffet in het Brinkhotel.
13.45 uur – Lezing over de paardenmarkt te Zuidlaren door Hans Fidder.
15.00 uur – Wandeling over het terrein van de paardenmarkt/centrum Zuidlaren (facultatief).
15.30 uur – Einde programma.

Parkeren op het Dennenoordterrein kan bij restaurant Zuidend, E36 9471 KG  Zuidlaren.

Aanmelden en betalen
Aanmelden kan tot 11 mei bij onze secretaris: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van Excursie Zuidlaren.
Let op: Meld u tijdig aan, er is plek voor een beperkt aantal deelnemers, vol is vol!
De activiteit kost € 23; niet-leden betalen € 28. U ontvangt van ons een bevestigingsmail met de betaalgegevens.