De blues in Drenthe, de musealisering van kamp Westerbork, bedelaressen in Veenhuizen en de integratie van de Joodse bevolking in Drenthe vanaf 1700 en andere onderwerpen op het gebeid van geschiedenis en archeologie komen aan bod in de editie van dit jaar.
Hoe Drenthe de blues kreeg: Harry Muskee en de migratie van bluesmuziek
Maarten Zwiers
In de zomer van 1845 verliet de Amerikaanse schrijver Henry David Thoreau zijn geboorteplaats Concord, een provinciestadje in de noordoostelijke staat Massachusetts. Thoreau wilde een andere ervaring dan het kleinstedelijke leven dat hij gewend was en trok de bossen in; hij ging wonen in een eenvoudig huisje nabij Walden Pond. I went to the woods because I wished to live deliberately, zo schreef Thoreau, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived. Zijn verblijf in het woud duurde ruim twee jaar en vormde de basis voor twee van zijn belangrijkste werken. De eerste was Resistance to civil government, een essay over burgerlijke ongehoorzaamheid dat in 1849 gepubliceerd werd. Vijf jaar later kwam Walden; or, life in the woods uit, een reflectie op leven in de natuur.
Hoewel Walden Pond slechts een paar kilometer ten zuiden van Concord lag, was het voor Thoreau een vlucht uit de beschaving naar de wildernis. Tegenwoordig wordt het boek gezien als een klassieker. Door zijn antiautoritaire en terug-naar-de-natuur ethos is het populair onder een breed publiek, van milieuactivisten tot vrije vogels zoals de beroemde hipster Chris McCandless, die met Walden op zak richting Alaska vertrok om zo aan het lege materialisme van het leven in de Amerikaanse suburbs te ontsnappen. De reis van McCandless into the wild werd uiteindelijk verfilmd door Sean Penn, met een prachtige soundtrack van Eddie Vedder.
Het bos en de blues
Waarom begint een artikel over de ruige blueslegende Harry ‘Cuby’ Muskee met een verhaal over de transcendentale intellectueel Henry David Thoreau? Waarom geen vergelijking tussen Cuby en blueshelden John Lee Hooker, Sonny Boy Williamson en Muddy Waters – die belangrijke voorbeelden voor hem waren – of de standaardanekdote over een middernachtelijke ontmoeting tussen een bluesman en de duivel, ergens op een stoffig kruispunt in de Mississippi Delta? De reden is dat Muskee uiteindelijk meer overeenkomsten had met Thoreau dan met Hooker, Williamson, of Waters. Dit artikel zal deze stelling verder uitwerken op basis van de volgende vraag: hoe kreeg Harry Muskee de blues? Om deze vraag te beantwoorden, zal onderzocht worden waarom Muskee juist door dit genre gegrepen werd, hoe hij vormgaf aan zijn blues persona en welke rol zijn Drentse achtergrond in dit proces speelde. Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe de blues (en dan met name ‘authentieke’ bluesmuziek) (uit)gevonden werd en hoe het aldus gevormde beeld zich vervolgens over de planeet ging verspreiden – de migratie van de blues vanuit het Diepe Zuiden van de Verenigde Staten naar andere delen van de wereld, inclusief Drenthe. Welke mutaties traden op nadat de blues ‘ontdekt’ werd door folkloristen en verzamelaars zoals John Lomax en daarna werd opgepikt door buitenlandse artiesten, onder wie Harry Muskee?
Meer lezen?
Als lid van de Drentse Historische Vereniging ontvang je elk jaar de Nieuwe Drentse Volksalmanak, het historisch en archeologisch jaarboek van Drenthe. Je krijgt dan ook elk kwartaal het Drents Historisch Tijdschrift in de bus en je kunt met korting deelnemen aan lezingen op locatie, symposia en andere activiteiten.
Aanmelden kan via:
Aanmelden lidmaatschap