DHV-prijs algemeen

De Drentse Historische Vereniging zoekt kandidaten voor
de DHV-prijs voor de Drentse geschiedenis 2021

Aanmelden kan tot uiterlijk 16 januari 2022

Wij zoeken weer kandidaten voor de DHV-prijs 2021. Bent u of kent u iemand, een groep of instelling die het
afgelopen jaar iets bijzonders presteerde op het gebied van de Drentse geschiedenis? Meld het dan bij de
Drentse Historische Vereniging om mee te dingen naar de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021!
In maart volgend jaar wordt deze prijs voor de tweeëntwintigste keer uitgereikt. We hopen dat dit fysiek
gebeurt tijdens een live-uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen op RTV Drenthe. Uit alle
inzendingen kiest de jury uiteindelijk een winnaar, deze wint een bedrag van € 1000,-. Maar ook het publiek
mag uit drie genomineerden een winnaar kiezen, deze gaat naar huis met een bijzonder kunstwerk.
Alle initiatieven op het gebied van regionale en lokale geschiedenis komen in aanmerking voor de DHV-prijs
voor de Drentse Geschiedenis 2021. Enige voorwaarde is dat de activiteit in 2021 heeft plaatsgevonden of in
dat jaar werd afgerond. Dus heeft uw buurman een film gemaakt over een bepaald thema in de Drentse
geschiedenis, of heeft de werkgroep in uw dorp allerlei thematische activiteiten georganiseerd? Vertel het ons!
Ook een instelling die zich heeft ingezet voor het behoud van historisch waardevolle bouwwerken of iemand
die een historisch boek heeft gepubliceerd dingt mee naar de prijs. Films, boeken, theatervoorstellingen,
(foto)projecten of publicaties: alles is mogelijk!
Tot uiterlijk 16 januari 2022 kunnen kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021 worden
aangemeld. Alle inzendingen worden daarna beoordeeld door een vakkundige jury die dit jaar bestaat uit Jetta
Klijnsma (commissaris van de Koning in de provincie Drenthe), Vincent Tassenaar (universitair docent
Rijksuniversiteit Groningen), Jos Arends (archivaris Gemeente Emmen), Jan Willem Horstman (journalist
Dagblad van het Noorden) en secretaris van de jury Ferry Sieders (Drents Archief).
Kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021 kunnen, voorzien van een motivatie, worden
opgegeven via:
Drents Archief
Brink 4
9401 HS Assen
Vergeet niet uw naam, adres, telefoonnummer, e-mail én die van de kandidaat te vermelden. Zodra de jury de
top drie via de media bekend heeft gemaakt, kan voor de publieksprijs gestemd worden via
www.drentsehistorischevereniging.nl

DE DHV-PRIJS

Sinds 2001 reikt de DHV elk jaar een prijs uit aan een persoon, groep of instelling die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Drentse geschiedschrijving. Of om in termen van het reglement te spreken: die veel gedaan heeft “ter bevordering van de kennis over, het onderzoek naar en/of het behoud van het Drentse verleden in de breedste zin van het woord”. Op deze manier brengt de DHV de Drentse geschiedenis onder de aandacht en ook het onderzoek ernaar en de activiteiten eromheen.

De prijs kan worden uitgereikt vanwege een boek of artikel, maar ook een film of een website komen in aanmerking of bijzondere activiteiten van een historische instelling of een project op school dat aandacht besteedt aan de Drentse geschiedenis. De mogelijkheden zijn eindeloos, hetgeen moge blijken uit de lijst van prijswinnaars.

De jury kijkt bij de beoordeling naar kwaliteit, originaliteit en navolgbaarheid en de mate waarin een project de belangstelling voor de Drentse geschiedenis bevordert. De winnaar ontvangt een geldprijs van €1.000,-. Naast de DHV-juryprijs is er ook dit jaar een publieksprijs. We hopen hiermee meer mensen te enthousiasmeren en een groter bereik voor de prijs te genereren.

De winnaar van de publieksprijs krijgt een uniek kunstwerk, gemaakt door een Drentse kunstenaar.

In de jury hebben zitting:

Voorzitter Jetta Klijnsma
Secretaris Ferry Sieders
Algemeen lid Jan Willem Horstman regionale media
Algemeen lid Jos Arends  regionale-lokale archiefwezen
Algemeen lid Vincent Tassenaar professionele cultuur-historische hoek

Wilt u een project aanbevelen aan de jury, stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met de belangrijkste gegevens en een korte motivering van uw aanbeveling.

uitreiking DHV prijs 2015

DHV-prijswinnaar Thijs Rinsema (rechts) wordt live geïnterviewd door Rinus Bouwmeester van RTV Drenthe. Links Anja Schuring voorzitter van de DHV.

Lijst van prijswinnaars door de jaren heen:

2020 Kolonel Harold de Jong met het boek Franse para's in Drenthe
2019 Marcel Bulte, Gerben Dijkstra en Sis Hoek-Beugeling met het boek De aantekeningen van Israël Jacobs
2018 Werkgroep Trots op Darp met publicatie over 70 jaar Wederopbouw van Darp
2017 Kees en Marieke Opmeer voor het boek de kano van Pesse
2016 Historische Vereniging Annen voor het project over Roelof Schuiling
2015  Thijs Rinsema voor het boek Tussenstation Meppel: Frits Blasbalg op de vlucht voor Hitler alsook voor zijn oeuvre
2014 Cees van Dijk voor zijn publicatie Harm Boom (1810-1885) - schrijver, journalist, podagrist
2013 Musicalgroep De Heidebloem voor de musical De Opgejaagden
2012 Stichting 'Dorp vol verhalen' te Eelde-Paterwolde-Eelderwolde
2011 Eva Dubbelboer voor haar boek Klaas Prummel (1884-1970) - Architect, zijn werk in Tweede Exloërmond
2010 Dr. Wijnand van der Sanden voor zijn boek Over galg en rad, executieplaatsen in Drenthe