DHV-prijs

Historische Vereniging Annen wint de DHV-prijs 2016

Op 12 maart is voor de zeventiende keer de DHV-prijs uitgereikt. Dat gebeurde in een live-uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen van RTV-Drenthe. De jury heeft  bekend gemaakt dat de Historische Verenging van Annen de prijs heeft gewonnen. In het juryrapport staat onder andere geschreven dat:

"er was sprake van een brede waaier aan activiteiten rondom Roelof Schuiling met  diverse, originele onderdelen van hoge kwaliteit, die de schijnwerper richten op de geschiedenis van het dorp Annen, en eigenlijk op die van heel Drenthe. Een voorbeeld van een originele, vernieuwende manier om met lokale en regionale geschiedenis om te gaan"

uitreiking

Kijk hier voor het volledige rapport.

Koert Broersma won de publieksprijs. Maar liefst 1450 stemmen werden uitgebracht, waarvan de meesten naar Koert Broersma ging. Hij kreeg een kunstwerk, gemaakt door Sake Elzinga, overhandigd.

Luister hier de volledige uitzending van RTV Drenthe Toen van 12 maart terug.

De genomineerden voor de DHV-prijs 2016 waren:

Sis Hoek-Beugeling
Koert Broersma
Historische Vereniging Annen

DHV-prijs in de pers:

Dagblad van het Noorden   http://www.dvhn.nl/drenthe/DHV-prijs-Sis-Hoek-Cuby-boek-of-project-Schuiling-21988329.html
 RTV Drenthe    http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/118432/Genomineerden-voor-Drentse-geschiedenisprijs-bekend

De afgelopen weken zijn de drie genomineerden geïnterviewd voor het programma Drenthe Toen. Luister hier de uitzendingen terug:

RTV Drenthe: Drenthe Toen Sis-Hoek Beugeling, vanaf 40.20 in http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/19335
RTV Drenthe: Drenthe Toen Koert Broersma, vanaf 43.15 in http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/19775
RTV Drenthe: Drenthe Toen Historische Vereniging Annen, vanaf 16.00 in http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/19554

Sinds 2001 reikt de DHV elk jaar een prijs uit aan een persoon, groep of instelling die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Drentse geschiedschrijving. Of om in termen van het reglement te spreken: die veel gedaan heeft “ter bevordering van de kennis over, het onderzoek naar en/of het behoud van het Drentse verleden in de breedste zin van het woord”. Op deze manier brengt de DHV de Drentse geschiedenis onder de aandacht en ook het onderzoek ernaar en de activiteiten eromheen.

De prijs kan worden uitgereikt vanwege een boek of artikel, maar ook een film of een website komen in aanmerking of bijzondere activiteiten van een historische instelling of een project op school dat aandacht besteedt aan de Drentse geschiedenis. De mogelijkheden zijn eindeloos, hetgeen moge blijken uit de lijst van prijswinnaars.

De jury kijkt bij de beoordeling naar kwaliteit, originaliteit en navolgbaarheid en de mate waarin een project de belangstelling voor de Drentse geschiedenis bevordert. De winnaar ontvangt een geldprijs van €1.000,-. Naast de DHV-juryprijs is er ook dit jaar een publieksprijs. We hopen hiermee meer mensen te enthousiasmeren en een groter bereik voor de prijs te genereren.

De winnaar van de publieksprijs krijgt een uniek kunstwerk, gemaakt door een Drentse kunstenaar.

In de jury hebben zitting:

Voorzitter Ard van der Tuuk politiek-bestuurlijk
Secretaris Gea Smith
Algemeen lid Bernd Otter regionale media
Algemeen lid Erwin de Leeuw regionale-lokale archiefwezen
Algemeen lid Michiel Gerding professionele cultuur-historische hoek

Wilt u een project aanbevelen aan de jury, stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met de belangrijkste gegevens en een korte motivering van uw aanbeveling.

uitreiking DHV prijs 2015

DHV-prijswinnaar Thijs Rinsema (rechts) wordt live geïnterviewd door Rinus Bouwmeester van RTV Drenthe. Links Anja Schuring voorzitter van de DHV.

Lijst van prijswinnaars door de jaren heen:

2016 Historische Vereniging Annen voor het project over Roelof Schuiling
2015  Thijs Rinsema voor het boek Tussenstation Meppel: Frits Blasbalg op de vlucht voor Hitler alsook voor zijn oeuvre
2014 Cees van Dijk voor zijn publicatie Harm Boom (1810-1885) - schrijver, journalist, podagrist
2013 Musicalgroep De Heidebloem voor de musical De Opgejaagden
2012 Stichting 'Dorp vol verhalen' te Eelde-Paterwolde-Eelderwolde
2011 Eva Dubbelboer voor haar boek Klaas Prummel (1884-1970) - Architect, zijn werk in Tweede Exloërmond
2010 Dr. Wijnand van der Sanden voor zijn boek Over galg en rad, executieplaatsen in Drenthe
2009 Vereniging Brede Overleggroep Kleine Dorpen in Drenthe voor het boek Van Jeruzalem tot Exelakker
2008 Dr. R. Sanders vanwege zijn publicaties over schilders van en in Drenthe. Zijn laatste boek Schildersgroepen in Drenthe verscheen in 2008
2007 Albert Metselaar en Marga Zwiggelaar en de Historische Kring Hoogeveen Begraafplaatsen in Hoogeveen
2006 Henk Luning voor zijn publicaties over Drenthe