Het bestuur bestaat uit:

Wilt u iets opsturen dan kan dat naar:

DHV
p.a. Brink 4
9401 HS ASSEN

Ons bankrekeningnummer is: NL09 RABO 0152 6791 54

Hebt u interesse om actief te worden binnen de DHV, neem dan gerust contact met ons op.

Redactie Waardeel. Drents Historisch Tijdschrift

Het Waardeel. Drents Historisch Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar, te weten in maart, juni, september en december. Waardeel publiceert bijdragen op het gebied van Drentse geschiedenis in de meest brede zin, van fietsvierdaagse tot ruilverkaveling, van boerenopstand tot negentiende-eeuwse mode. Waardeel is rijk geïllustreerd, wordt gedrukt in full color en telt 32 of 36 bladzijden. De volledige lijst van artikelen wordt elk kwartaal bijgewerkt. Leden van de DHV kunnen hier inloggen om de artikelen digitaal te raadplegen.

Het tijdschrift is een podium voor zowel amateurs als professionals om hun onderzoeksresultaten te publiceren. De redactie bepaalt de inhoud van Waardeel onafhankelijk van het bestuur. Voor wie in Waardeel wil publiceren heeft de redactie een aantal wenken voor auteurs opegsteld, deze kunt u hier vinden: wenken voor auteurs

De redactie van Waardeel bestaat uit:

• Wim Ensing (hoofdredacteur)
  • Filip Vedder (eindredactie)
  • Joost Gieling
  • Janneke Hielkema
  • Raymon Middelbos

Vaste medewerkers:

• Aike van der Ploeg (index)
  • Jan Henk Klok (Drenthe in druk & digitaal)

Wilt u iets opsturen dan kan dat naar:

9400 AN Assen

Hebt u interesse om actief te worden in de redactie, neem dan gerust contact met ons op.

Redactie Drents Genealogisch Jaarboek

Het Drents Genealogisch Jaarboek biedt jaarlijks ruimte aan genealogen om hun onderzoeksresultaten op het gebied van de Drentse genealogie publiceren. De familiegeschiedenissen belichten thema’s als reizigers, bewoningsgeschiedenis, criminaliteit, heraldiek en beroepen. Het thema voor het jaarboek van 2016 is vererving.

De redactie van het Drents Genealogisch Jaarboek bestaat uit:

• Godwin Zwanenburg

Of stuur uw post naar:
Redactie Drents Genealogisch Jaarboek
p.a. Brink 4
9401 HS ASSEN

Stichting Nieuwe Drentse Volksalmanak

De Nieuwe Drentse Volksalmanak (NDVA) verschijnt sinds 1883 en is in de loop van de jaren uitgegroeid tot hét podium voor amateurs en professionals om de resultaten van hun onderzoek op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan een breed publiek te presenteren. De almanak bevat artikelen op het gebied van geschiedenis en archeologie. De jaarlijkse uitgave van de almanak wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Nieuwe Drentse Volksalmanak waarin naast de DHV ook de Drents Prehistorische Vereniging, het Drents Archief, de Stichting Vrienden van het Drents Museum en uitgeverij Van Gorcum zitting hebben.

De redactie van de NDVA bestaat uit:

• Vincent van Vilsteren (eindredacteur)
  • Jan Bos
  • Michiel Gerding
  • Germa Greving
  • Wijnand van der Sanden
  • Gerben de Vries

Of stuur uw post naar:
Postbus 134,
9400 AC Assen

Werkgroep Geschiedenis

De werkgroep geschiedenis organiseert activiteiten op het gebied van geschiedenis en genealogie. Vast op ons programma staat de LOL, een Lezing op Locatie. De LOL begint meestal met een historische wandeling onder leiding van een gids, soms ook een workshop. Zo zijn we bijvoorbeeld op excursie langs archeologische sporen in Diever geweest, hebben we hunebedden leren fotograferen, bezochten we de begraafplaats van Veenhuizen en hebben we het gebied van de boermarke van Zeijen verkend. Na de wandeling eten we met elkaar een hapje en daarna volgt een lezing, passend bij de wandeling van de middag. De locatie van de LOL is iedere keer anders, afhankelijk van het onderwerp. Voor de organisatie van een LOL zoeken we altijd samenwerking met een lokale historische vereniging of andere organisatie die zich bezighoudt met geschiedenis.

Daarnaast organiseren we om het jaar een groot symposium. Onderwerpen als literatuurgeschiedenis en het drukken van een boek zijn al aan de orde geweest. Op een symposium zijn meerdere sprekers en workshops.

Naast de LOL en het symposium is de werkgroep ook altijd in voor andere activiteiten. Zo denken we bijvoorbeeld regelmatig mee in de activiteiten van het Drents Archief, zijn we betrokken bij de uitreiking van de DHV-prijs en organiseren we een lezing of activiteit bij de Algemene Ledenvergadering. Klik hier voor een overzicht van voorbije en toekomstige DHV-activiteiten.

De werkgroep bestaat uit:

• Anja Schuring
  • Marieke van Ginkel
  • Saskia Wennink
  • Diana Spiekhout

Vindt u het leuk om activiteiten te organiseren op het gebied van geschiedenis en genealogie? Dan bent u van harte welkom om onze werkgroep te komen versterken. U contact met de werkgroep opnemen via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkgroep Talkshow

Er zijn veel manieren om een historisch verhaal te vertellen. De werkgroep talkshow voegt daar nog een vorm aan toe: de historische talkshow. In een talkshowachtige setting belichten de deelnemers een onderwerp uit de Drentse geschiedenis van diverse kanten. Hetgeen zij te berde brengen is gebaseerd op onderzoek in historische bronnen.

Voor een indruk over hoe een talkshow in zijn werk gaat, klik hier voor een kort filmpje.

De uitdrukkelijke doelstelling van elke voorstelling is om geschiedenis op een levendige manier te presenteren en daarmee te amuseren en te informeren.

De werkgroep laat zich graag inspireren door tips van buitenaf.

De werkgroep bestaat uit:

• Wim Ensing
  • Ferry Sieders
  • Anja Schuring

Website

Voor algemene zaken die betrekking hebben op de website, kunt contact u opnemen met de webmaster via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.