DHV-prijs 2020

De jaarlijkse prijs van de Drentse Historische Vereniging 2020 is voor Harold de Jong, auteur van het boek Franse para’s in Drenthe. De publieksprijs ging naar Kees Opmeer voor zijn boek over de vervenersfamilie Rahder. De prijzen zijn bekend gemaakt tijdens een radio-uitzending van RTV Drenthe door de voorzitter van de jury commissaris van de Koning Jetta Klijnsma.

Franse parachutisten

Het boek van kolonel De Jong werd door de jury gekozen als beste bijdrage aan de Drentse geschiedschrijving van vorig jaar. Volgens de jury heeft het boek de rol van Franse parachutisten in de bevrijding van Drenthe zichtbaar gemaakt. “Dit boek zorgt voor een bredere bekendheid en bredere erkenning van de strijd die de Fransen hebben geleverd voor de bevrijding van Noord-Nederland. Vele op zichzelf staande verhalen en monumenten worden samengebracht tot één verhaal. En dat is knap! De uitvoering is meer dan geslaagd. Beter dan dit kan gewoon niet”, aldus de jury.

De jury kijkt naar kwaliteit, originaliteit en in hoeverre de inzending de belangstelling voor de Drentse geschiedenis aanwakkert. De prijs bestaat uit 1000 euro en een oorkonde.

Publieksprijs voor boek van Kees Opmeer

Bezoekers van de website van de DHV konden stemmen voor de publieksprijs, dit jaar een kunstwerk van Bert Hemsteede. Hoe de Rahders Drenthe veranderden van Kees Opmeer kreeg de meeste stemmen. De derde genomineerde in de shortlist van de jury was Kees Faber vanwege diens boek Faber Pallets, kroniek van een familiebedrijf.

RahdersHoe de Rahders Drenthe veranderden

Decennialang won de familie Rahder turf langs de Hoogeveensche Vaart. De historische betekenis van drie generaties Rahder in Drenthe was tot het verschijnen van dit boek nauwelijks bekend. De verveners stichtten dorpen, veranderden het landschap en hebben veel voor het onderwijs betekend. Arbeiders deelden mee in de winst en de familie probeerde de medische zorg in het zuiden van Drenthe te verbeteren. Hoe de Rahders Drenthe veranderden is het persoonlijke verhaal van een familie die (internationaal) naam maakte in de turf. Met sterke persoonlijkheden, gedurfde keuzes, vernieuwende concepten, interne spanningen en – uiteindelijk – de teloorgang van het bedrijf.

Franse parasFranse para’s in Drenthe

Op 8 april 1945 sprongen 702 Franse parachutisten in groepjes van zo’n 15 man de Drentse duisternis in. Het was het begin van de operatie Amherst. De opdracht was om de opmars van het Canadese leger te ondersteunen. De parachutisten moesten strategisch gelegen bruggen veilig stellen, onrust veroorzaken onder de Duitse troepen, contact leggen met verzetsgroepen en voorkomen dat vliegvelden werden vernield. Het werk van de Franse parachutisten is niet alom bekend. Om de geschiedenis recht te doen schreef kolonel Harold de Jong Franse Para’s in Drenthe. In het boek staan alle gevechtsacties van de Fransen uitgebreid beschreven, met veel kaartjes en foto’s, waardoor de bijdrage van de Fransen aan de bevrijding van Drenthe inzichtelijk wordt.