DHV-prijs uitgereikt!

Publieksprijs Drentse Historische Vereniging uitgereikt.

Het heeft even geduurd vanwege corona, maar de DHV-publieksprijs is eindelijk uitgereikt. In het atelier van kunstenaar Siemen Dijkstra in Dwingeloo kreeg de werkgroep Monumenten van de Historische Vereniging Klenckerheugte een fraaie kleurenlitho van een paardenbloemenveld. De werkgroep heeft met het boek ‘Zwinderen, 800 jaar tussen veel en zand’ de meeste publieksstemmen weten te vergaren bij de verkiezing van de DHV-prijs 2019. De prijs zelf ging naar Marcel Bulte, Gerben Dijkstra en Sis Hoek-Beugeling voor hun boek De aantekeningen van Israël Jacobs.

Het lijvige boek over het dorp Zwinderen heeft jaren inspanning gevergd van een werkgroep, die nu de smaak te pakken heeft. Ze heeft zich gestort op een soortgelijk project over het dorp Gees.

Mieke Venhorst, Henny Kuipers, Kees van Dijk en Willem Anninga van de werkgroep werden van harte gefeliciteerd door de kunstenaar, die zelf druk bezig is met het vastleggen van het Drentse landschap en de veranderingen daarin. Binnenkort verschijnt ‘zijn boek ‘Kruistocht door Drenthe’.

De werkgroep monumenten van de Historische Vereniging Klenckerheugte met in het midden kunstenaar Siemen Dijkstra. V.l.n.r. Willem Anninga, Mieke Venhorst, Dijkstra, Henny Kuipers en Kees van Dijk. (foto Bernd Otter)