Film over dorpsbrand Dwingeloo wint DHV-prijs 2023!

DHVprijs 2023Juryvoorzitter en Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma maakte dat op 24 maart bekend. Albertus Nieuwenhuis maakte met hulp van Stichting Dwingels Eigen een reconstructie van de grote brand van 1923. Een grote vlammenzee verwoestte toen de Nicolaaskerk, een synagoge en een aantal boerderijen in Dwingeloo.

De jury motiveerde de toekenning van de prijs in het juryrapport:
"Door het raadplegen van bronnen, zoals: charters, vergadernotulen, kaarten en foto's, kunnen aangrijpende gebeurtenissen treffend worden beschreven.
Maar hoe wandel je door een dorp dat onmiskenbaar is veranderd door iets wat begon met slechts een vonkje? Een eeuw geleden woedde er een brand in Dwingeloo. Door een minutieuze reconstructie te maken met alle beschikbare bronnen van het dorp van toen, en dankzij moderne technologie, is die geschiedenis weer tot leven gekomen.

Om deze reden heeft de jury van de DHV-prijs besloten om deze prijs voor het jaar 2023 toe te kennen aan Stichting Dwingels Eigen en Albertus Nieuwenhuis voor hun creatie van de virtuele film over 'De grote dorpsbrand van 1923'. "

publieksprijs 2023PUBLIEKSPRIJS NAAR DALERVEEN
De publieksprijs ging naar het boek 'Op Dalerveen: een historische reis door een Drents Dorp'. Er zijn meer dan 1.600 stemmen uitgebracht.

Lees meer over de genomineerden voor de DHV-prijs 2023

Foto boven: Albertus Nieuwenhuis neemt de DHV-prijs in ontvangst van Fred Sieders, voorzitter van de DHV.

Foto onder: De winnaars van de publieksprijs: de werkgroep Boek Dalerveen en Jasper Bunskoek.