DHV-prijs 2018

Werkgroep Trots op Darp grote winnaar DHV-prijs 2018!

Op zondag 17 maart is de winnaar van de DHV-prijs bekend gemaakt in het atrium van RTV-Drenthe tijdens een live uitzending van Drenthe Toen. De genomineerden waren:

Egbert Brink met het boek de nacht van Byrman. In dit boek schets Brink het beeld van twee werelden: Nederlands-Indië en vooral Veenhuizen, beiden rond 1950.  Nederland heeft zich na de burgeroorlog teruggetrokken uit Nederlands-Indië en in Veenhuizen vormen de landverraders van de Tweede Wereldoorlog een belangrijk deel van de bevolking waardoor de sfeer in het gevangenisdorp verandert.  Startpunt is het verdachte overlijden van de 22-jarige dienstplichtige sergeant Ferdinand Byrman, vier dagen na zijn aankomst in Veenhuizen op 29 november 1950.

Erik Dijkstra met het boek Spitten voor de Vijand. Het boek gaat over de werkkampen in Drenthe die de Duitsers inrichtten om de landsverdediging op orde te brengen.  De kleinzoon van Eelke, de auteur Erik Dijkstra,  besloot om onderzoek te doen naar de verhalen die zijn opa noteerde. Hij dook de archieven in en sprak met getuigen. De persoonlijke verhalen, maar ook de historische achtergrond kregen een plaats in zijn boek.

En als laatste heeft de jury De werkgroep Trots op Darp genomineerd. Zij heeft een bijzondere publicatie over 70 jaar Wederopbouw van Darp tot stand gebracht: ‘Trots op Darp’. Naast uitvoerig archiefonderzoek, is het een levend verhaal geworden met storytelling uit de eerste hand van inwoners die tot vier keer moesten verhuizen voordat zij in het Nieuwe Darp hun toekomst weer vonden. Tijdens de viering op 2 juni, is niet alleen de publicatie uitgereikt, maar is ook een dorpsfilm vertoond met interviews. Ook de schooljeugd van basisschool de Veldwikke werd intensief betrokken bij de viering met een schoolproject.

Zowel de vak- als de publieksjury waren het eens: de werkgroep Trots op Darp is de grote winnaar! 'Het project is een schoolvoorbeeld van hoe je de plaatselijke historie 'levend' en aantrekkelijk kunt maken en hoe geschiedenis mensen bij elkaar kan brengen’, zo staat in het juryrapport.

Uitreiking DHV-prijs 2018 aan de Werkgroep Trots op Darp. Vlnr. Hennie Schans (secretaris Dorpsgemeenschap Darp, Havelterberg en Busselte, Christien de Jong (een van de geïnterviewden in het boek), Joy van der Beek (werkgroep Trots op Darp), Anja Schuring (voorzitter Drentse Historische Vereniging) en interviewster Lydia Tuijnman van RTV-Drenthe.

Een fotoimpressie van een geslaagde middag.
Met dank aan fotograaf: Frans Ohm.

Leden van de Werkgroep Trots op Darp bij Sophie Timmer aan tafel
Leden van de werkgroep Trots op Darp bij Sophie Timmer aan tafel in een gezellig volle zaal.

Egbert Brrink en Bernd Otter bij Sophie Timmer aan tafel

Genomineerde Egbert Brink en sidekick historicus en journalist Bernd Otter vertellen
over het boek De nacht van Byrman.

Uitgever Sonja Geurts en auteur Eric Dijkstra

Uitgever Sonja Geurts en genomineerde Erik Dijkstra in gesprek met Sophie over
Spitten voor de vijand.

De zingende broeder Remco Bijleveld luisterde de middag op.

De publieksprijs: een prachtig kunstwerk van Henk Geertsma.

De trotse winnaars

De trotse winnaars met de welverdiende DHV-prijs 2018.

Meppeler Courant 18 maart 2019

-------

Voor de negentiende keer zal de DHV op zondag 17 maart de DHV-prijs uitreiken. Dit zal net als  de voorgaande jaren plaatsvinden bij RTV-Drenthe, in een rechtstreekse uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen.

De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldprijs van duizend euro. Ook organiseren we wederom een publieksprijs. De winnaar daarvan krijgt een kunstwerk. Dit jaar is Henk Geertsma uit Assen de maker.

Tot uiterlijk 21 januari kon iedereen kandidaten nomineren. Op 15 februari zal via radio Drenthe en het Dagblad van het Noorden bekend worden gemaakt welke drie kandidaten zijn genomineerd voor deze prijs. Op zondag 17 februari wordt bij het radioprogramma Drenthe Toen uitgebreider stil gestaan bij de genomineerden.

De jury van de DHV-prijs bestaat uit Ard van der Tuuk (burgemeester Grootegast, voormalig lid GS Drenthe), Theo Spek (professor Rijksuniversiteit Groningen), Erwin de Leeuw (medewerker Drents Archief), Jan Willem Horstman (journalist Dagblad van het Noorden) en secretaris van de jury Ferry Sieders.