DHV-prijs 2017

Vader en dochter Opmeer winnen de de DHV-prijs 2017

Kees en Marieke Opmeer uit Ruinen zijn zondag 18 maart 2018 uitgeroepen tot winnaars van de DHV-prijs. De Drents Historische Vereniging reikt sinds 2001 elk jaar deze prijs uit aan een persoon, groep of instelling die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Drentse geschiedschrijving.

Vader en dochter Opmeer kregen de prijs voor De kano van Pesse. Dit boek maakten zij samen met ruim vierhonderd leerlingen van basisscholen in Hoogeveen.  De DHV-prijs bestaat uit een geldbedrag van 1000 euro en een kunstwerk.

De publieksprijs ging naar Henk van Triest uit Meppel voor zijn boek Hoe de middenstand uit Hoogeveen verdween. Dit boek gaat over winkels in Hoogeveen die niet meer bestaan.

DHV prijs 2017 familie opmeer
Marieke en Kees Opmeer tonen als trotse winnaars van de DHV-prijs hun de oorkonde

De kano van Pesse is het vijfde boek in de reeks “Maak je eigen boek” van Kees (schrijver) en Marieke (illustrator) Opmeer. Ze maakten het samen met ruim 400 leerlingen van groep 6, 7 en 8 van verschillende basisscholen in Hoogeveen. Op het spoor gezet door een museumbezoek maakte elke klas één hoofdstuk van het spannende verhaal dat bestaat uit zestien hoofdstukken. De kinderen leerden samenwerken, oefenden hun taalvaardigheid, leerden hun fantasie te gebruiken leerden een hoop van de geschiedenis en aardrijkskunde van hun woonplaats. Provinciaal archeoloog Wijnand van der Sanden heeft het project wetenschappelijk begeleid. Een eerdere versie van “Maak je eigen boek” ging over kasteel de Kinckhorst in Meppel.

Henk van Triest uit Meppel beschrijft in “Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen” twintig middenstandsfamilies die actief waren in het Hoogeveen van 1930 tot 1980. De 85-jarige auteur, zelf afkomstig uit de levensmiddelenbranche, kwam op het idee toen hij met zijn vrouw door de Hoofdstraat wandelde en zij zich beiden afvroegen wat er met de winkeliers gebeurd was uit de tijd dat ze zelf nog regelmatig het centrum bezochten. Van Triest schreef eerder over onder andere woonzorgcentrum Olden Kinholt, de imkerij, over een bekende boerenfamilie in Hollandscheveld en over zijn eigen familie. “Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen” is zijn achtste publicatie.

Publieksprijs 2017 Henk van Triest
Henk van Triest is verguld met het winnen van de publieksprijs

Beluister hier de uitzending van RTV Drenthe Toen om kennis te maken met de genomineerde Henk van Triest en zijn boek "Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen".

Vanaf minuut 35.20:   http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/30914

De derde genomineerde was Kitty Jansen, zij werkte aan het waterproject in Assen met onder meer de publicatie Waterboek van Assen

Asser Historische Vereniging (AHV) zette een reeks activiteiten op touw ter gelegenheid van de opening van de Blauwe As, het opnieuw bevaarbaar maken van de Vaart en het Kanaal door Assen. Er waren twee exposities (in de Nieuwe Kolk en in warenhuis Vanderveen), een lezing en een paar foto-presentaties. Daarnaast leverde de AHV tekst en foto’s voor de informatiepanelen die langs het Kanaal geplaatst werden. Als klap op de vuurpijl verscheen in april het “Waterboek van Assen”, waarin de geschiedenis van het water in en rondom Assen belicht wordt van de oorspronkelijke singels uit de kloostertijd, via de aanleg van de Drentsche Hoofdvaart tot de Blauwe As'.

Beluister hier de uitzending van RTV Drenthe Toen om kennis te maken met de genomineerde kanditaat de Asser Historische Vereniging
Vanaf minuut 32.11: http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/31128

De nominaties zijn bekend gemaakt in het radioprogramma van RTV Drenthe Toen. Wilt u deze uitzending terugluisteren? http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/30700 Vanaf minuut 8:55

Ook het Dagblad van het Noord besteedde aandacht aan de DHV-prijs. Ziet het artikel hieronder