Geslaagde LOL in Dwingeloo

LOL in Dwingeloo

Ruim 30 leden hadden zich zaterdag 11 mei in Dwingeloo verzameld voor de Lezing Op Locatie in Dwingeloo. Frank van der Velde nam ons in zijn inleiding mee in de historie van de havezate Oldengaerde en vertelde over de voortgang van de restauratie ervan door Het Drents Landschap. Oldengaerde, dat vermoedelijk gebouwd werd in de eerste helft van de vijftiende eeuw door Reynolt van Echten, kent nog diverse waardevolle interieurelementen, zoals stucplafonds, lederen wandbekleding, schouwen en deuromlijstingen. De voorgevel is versierd met onder meer festoenen en jaartalstenen. Na de lezing kregen we bij de havezate een verdere uitleg. Eén groep kreeg van Frank van der Velden nadere details over de bouwkundige aspecten, terwijl bij de andere groep Arjan Smid nader inging op de bewoningsgeschiedenis.

Na een voortreffelijke lunch bij Hotel De Drift gaf Erwin de Leeuw ons een inkijkje in de schultefamilie Prins. Zijn lezing werd gevolgd door een wandeling door Dwingeloo langs een aantal huizen waar de leden van de familie Prins gewoond hebben. Ook konden wij aan het eind van de middag de Sint-Nicolaaskerk nog even van binnen bewonderen. De kerktoren is mogelijk de oudste gotische toren in Drenthe. De huidige torenspits in de vorm van een ui ('siepel') werd in 1631 geplaatst op initiatief van Rutger van den Boetzelaer, bewoner van de havezate Batinge en drost van Drenthe. Bij de dorpsbrand van 1923 is een groot deel van het kerkmeubilair in vlammen opgegaan.
De zeer goed georganiseerde Lezing Op Locatie werd afgesloten met een kopje koffie bij Hotel De Drift.

Met dank voor dit verslag aan Henk van der Mast. Onderstaand een fotoverslag door Anja Schuring.

LOLdwingeloo1

LOLdwingeloo2