LOL in Schoonebeek

Op zaterdag 21 oktober stond weer een LOL op het programma. Deze keer stond de oliewinning rondom  Schoonebeek centraal. Het historische aspect zat hem met name in de veranderingen die deze sinds de start van de winning door de NAM, dit jaar 70 jaar geleden, heeft ondergaan.

We begonnen in de ochtend met een interessante lezing verzorgd door Wytse Sikkema, geassisteerd door Daan den Hartog Jager, (oud) medewerkers van de NAM. Wytse kon een mooie uitleg geven over de geologische opbouw van het olieveld en de wijze waarop de winning in de loop der tijd is veranderd. Er blijken tientallen boringen met grote precisie in het olieveld te zijn gemaakt in een  zandsteenlaag variërend van 10 tot 30 meter op een diepte van circa 800 tot 1000 meter.

Daarnaast werd tekst en uitleg gegeven over productiemethoden en veranderingen die dit rondom Schoonebeek heeft ondergaan. Interessant daarbij is dat het olieveld doorloopt in Duitsland, waar de ‘ouderwetse’ productie methode, met de zogenaamde Ja-knikkers, nog volop in gebruik is. In Nederland is een nieuwe methode met stoom-injectie in gebruik genomen waarbij de Ja-knikkers voor nieuwere varianten zijn vervangen.

moderne oliewinning

(wijze waarop in Nederland olie wordt gewonnen)

Na een goed verzorgde lunch in de Wolfshoeve mocht een bezoekje aan de Ja-knikkers over de grens in Duitsland dan ook niet ontbreken. Daan den Hartog Jager nam ons mee naar een aantal interessante plekken waarbij natuurlijk ook de boorputten met de stoom-injectie pompen in Nederland werden bezocht.

We sloten af met een bezoekje aan de stoomfabriek waar stoom op hoge tempratuur het veld in wordt gepompt, nodig voor de stoominjectie. Deze is gebouwd op het oude rangeerterrein van de NAM, waar vroeger treinen vol olie naar de olie-verwerkingsfabriek in Pernis vertrokken. We kijken terug op een geslaagde en leerzame middag en danken Wytse Sikkema en Daan den Hartog-Jager voor hun bijdrage!

Collectie Stichting De Spiker: Schoonebeek

(bron: Stichting de Spijker, Schoonebeek)